‘Geboetseerde’ beelden uit de donkere kamer

  • Aalt van de Glind / Fine Art / Enschede

Mijn fotowerken ontspruiten uit een alsmaar groeiend archief van zelf ‘geschoten’ negatieven. Dit archief beschouw ik als een bron van verzamelde herinneringen. Deze herinneringen zijn veelal autobiografisch van aard en komen voort uit mijn directe leven. Het zijn vaak hedendaagse taferelen. Het werken uit een archief stelt me in staat om achteraf verbanden te leggen en deze door middel van fotowerken zichtbaar te maken. Alle fotowerken bestaan uit bariet/zilver-gelatine prints en zijn hand-gedrukt in de donkere kamer.

 

Over het fotowerk Doppelgänger:

 

Dit werk gaat over een vrouw die ik in de straten van Londen tegenkwam. (afb. 2) Ik was vastbesloten het desbetreffende beeld voor altijd bij me te dragen, het voelt alsof het op mijn netvlies is gebrand. Als gevolg hiervan blijft het beeld me achtervolgen en lijk ik haar steeds weer tegen te komen; haar te herkennen in de wereld.

 

Ik heb gebruik gemaakt van een techniek die ‘blow-up’ heet. Deze techniek stelt me in staat om binnen de kaders van een foto te reizen, hierdoor kan ik dichter tot mijn onderwerp komen.