Identiteit

  • Merel Buijs / Graphic Design / Honours Programme / Arnhem

“Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in het begrip identiteit en hoe wij onszelf verhouden tegenover de ander. Zo heb ik mijn bachelorscriptie geschreven over de invloed van het beeld op onze identiteit en hoe deze via verschillende media gecommuniceerd wordt. Hierbij was de belangrijkste conclusie dat wij in feite onszelf aan het externaliseren zijn, in termen van onder andere tijd, representatie en geheugen. Deze fascinatie is ook de directe aanleiding geweest voor mijn onderzoek bij het Honours Programme, waarbij ik verder ben gaan inzoomen op het medium van het internet en hoe deze digitale, ‘online’ identiteit van invloed is op onze ‘offline’ identiteit.

 

Het Honours Programme heeft mij voornamelijk de ruimte gegeven om verder in te gaan op de theorie waar ik in geïnteresseerd ben. Maar naast de verdieping heeft het programma ook mijn blikveld enorm verruimd. Zo maakte ik kennis met voorbeelden en theorieën uit het theater en de architectuur, die op een andere manier en via een ander perspectief naar dezelfde onderwerpen kijken.”

 

Longevity: (re)producing China

Met mijn afstudeerproject bij Graphic Design heb ik onderzoek gedaan naar de Chinese identiteit en hoe deze in eigen land, maar ook in het buitenland gerepresenteerd wordt. Belangrijk is dat de identiteit van China voornamelijk draait om reproductie. Zo moeten traditionele wijken in Beijing plaats maken voor gemoderniseerde gebouwen, die vaak vanuit Westers perspectief worden overgenomen. Ook in het buitenland wordt de Chinese cultuur gereproduceerd en vermalen tot een generieke, clichématige Chinese identiteit die zich juist weer manifesteert in de zogenoemde Chinatowns.

 

Om dit proces te laten zien heb ik een traditioneel Chinees ‘shou’ symbool als uitgangspunt genomen, dat staat voor een lang leven in de Chinese cultuur en heb ik een productieproces opgezet om deze te reproduceren. Door het symbool te reproduceren leg ik niet alleen nadruk op de productie zelf, maar ook op de reproductie en productie-cultuur van China.”