Zoeken naar toekomst

  • Emma Ringelberg / Comic Design / Honours Programme / Zwolle

Emma Ringelberg studeerde af bij Comic Design en bij het Honours Programme. “Het vinden van een onderwerp voor mijn Honours Programme onderzoek was niet eenvoudig. Ik studeerde Comic Design in Zwolle en gezien mijn liefde voor strips wilde ik graag onderzoek doen in die richting, maar met welke insteek? Ik hield me in het begin vooral bezig met de positie van de strip in Nederland ten opzichte van andere landen zoals België en Frankrijk. Ook heb ik me een poos verdiept in de geschiedenis van de Nederlandse strip, omdat daar nog erg weinig over geschreven was. Ik wilde eigenlijk vooral laten zien aan iedereen hoe geweldig en relevant strips zijn, maar realiseerde me dat een andere vraag mij ook bezighield: mijn toekomst. Kan ik ooit mijn geld verdienen als striptekenaar?

 

Ik besloot me verder in die vraag te verdiepen. Omdat ik het antwoord duidelijk niet in boeken ging vinden besloot ik gesprekken te voeren met mensen die een andere en wellicht accuratere kijk op de stripwereld hebben dan ik. Ik interviewde gevestigde striptekenaars maar ook studiegenoten. Hoe zagen zij de toekomst van de strip? En wat moet een vers afgestudeerde striptekenaar als ik doen om van mijn werk te leven?

 

Omdat de onderliggende gedachte van mijn onderzoek luidt dat strip een waardevol medium is, besloot ik in overleg met mijn docenten, waaronder striptekenaar Hanco Kolk, om mijn onderzoek te presenteren in stripvorm. Op deze manier kon ik laten zien dat strip goed werkt als communicatiemiddel voor wat ik te zeggen heb.

 

De zoektocht naar een onderwerp voor onderzoek was ook een zoektocht naar mijn eigen profilering als striptekenaar. Omdat ik in het beginstadium veel las over de geschiedenis van de strip, stond ik vanzelfsprekend ook stil bij de rol van de strip(tekenaar) in de huidige tijd. Ik heb veel geleerd van de gesprekken die ik voerde, van concrete tips voor het vinden van opdrachten tot historische feitjes als de hoge prijs van de bioscoop in de jaren tachtig – waardoor strips heel populair werden. Dat was een goede tijd voor strips, maar door de concurrentie van games en films gaan makers tegenwoordig eerder op zoek naar nieuwe vormen en experimenten. Dat brengt de strip juist ook veel goeds.

 

Door de samenwerking met andere Honours-studenten die niet per se ervaring hebben met strips, kwam ik zelf tot nieuwe inzichten en conclusies over mijn vakgebied. Sinds januari ben ik bezig als freelance striptekenaar en illustrator met opdrachtgevers zoals FNV, het Boekencentrum en ArtEZ. Deze zomer werk ik bij een grote uitgever in Amsterdam, om te ervaren wat er in praktische en commerciële zin komt kijken bij het maken van een boek.”